Épített szerkezetek

Támfalak

Támfalak Támfalak Támfalak
Gradex

Az építőmérnöki gyakorlatban rendszeres feladat súlytámfalak és meredek rézsűk tervezése és építése. A szükséges állékonyságot rendszerint súly- vagy szögtámfalakkal, cölöpfallal vagy gabion elemekkel biztosítják.

A geoműanyaggal erősített talajtámfalakkal (vasalt talajtámfal) lényegesen gazdaságosabb megoldások építhetők, jelentős költségek takaríthatók meg. A Gradex Kft. a talajból épített súlytámfalak tervezésében és építésében 1996 óta Magyarországon a legtöbb referenciával rendelkezik.

A geoműanyagokkal erősített talajtámfalak építése egyszerű, nem igényelnek különleges technológiát, rendkívül jól gépesíthető, ennek köszönhetően az építési idő is sokkal rövidebb az egyéb szerkezetekénél.

A támfalak megjelenése sokféle lehet. A felületi kialakítás alapesetben füvesített, de lehet nagyelemes, kiselemes, burkolt felület és – amennyiben a meredek felületen megoldható a locsolás- akkor egyedi növénytelepítésű támfalak is készíthetők.

Az elmúlt időszakban a Gradex Kft. 15000 m2 felületű füvesített vasalt talajtámfalat épített Magyarországon. Ezek közül a legnagyobb a Szlovén vasút bevágásaiban található, ahol a mozaikos agyagtalajt támasztják meg ezek a támfalak mintegy 2,5 km hosszúságban. Építettünk rézsűcsúszásoknál támfalat, majd fölötte lankásabb rézsűt, mindezt adott esetben forgalom alatt. Továbbá építettünk olyan 8 méter magas vasalt talajtámfalat, melynek tetején kamionforgalom zajlik a hegyeshalmi vasút mellett Biatorbágynál.

A szentendrei skanzenben gabion megjelenésű vasalt-talaj falat létesítettünk. Terveink között szerepel lakott környezetben kiselemes betonfalak építése, melyek esztétikus megjelenésükkel barátságossá teszik környezetünket. Több helyre terveztünk locsolt és növénytelepített támfalat, mely ugyancsak az emberközeli környezet elvárásainak felel meg. Ilyeneket érdemes építeni bevásárlóközpontoknál, ipartelepeknél és lakóházaknál.

Referenciák: Szlovén vasút bevágások vasalt talajtámfala 1,5 km hosszban (1999- 2000), Rynart IV. Raktárbázis Biatorbágy (2003), Ravazd nagyelemes támfal (2004), Bp. XI. Savoya Park (2004), M7 Balaton szárszó-Ordacsehi nagyelemes támfal (2004), M1-M7 OMV benzinkút nagyelemes támfal (2006), Kunszentmárton vasút mellett vasalt talajtámfal (2007), Bajánsenye töltéscsúszás visszaépítése vasalt talajtámfallal (2007), (2008), Szentendre Skanzen, gabion homlokfelületű vasalt talajtámfal (2009), Csepeli gerincút vasalt talajtámfal (2010)