Utak és vasutak ágyazati rétege nagyon érzékeny az építés közbeni behatásokra. Ezek közül a csapadék, az elázás, az építési forgalom és ezek együttes hatása nagy károkat tud okozni. Mint tudjuk, az ágyazatok építés közben kapják a legnagyobb terhelést, és ezek a terhelések nem megoszló terhek, hanem vonali terhek, ahogy az építőgépek járnak az felületen. Ezért az ágyazatokat ezen behatások figyelembevételével kell kialakítani, úgy kell megerősíteni, hogy az alatta lévő altalajban még véletlenül se alakuljon ki keréknyom, mert a keréknyomban pangó vizek a teljes pálya gyors alépítményi tönkremenetelét okozzák.
Az ágyazat erősítésére a legalkalmasabbak a merev csomópontú, két- vagy háromtengelyű rácsok. Természetesen nem közömbös, hogy a rácsra milyen anyagot teszünk. Ezek a georácsok a folyamatos szemeloszlású, 0/60-as zúzott anyagoknál működnek megfelelően. A lényeg, hogy ki tudjon alakulni az úgynevezett alakkal záró kötés a rács és a szemcsék között, azaz a szemcsék bele tudjanak akadni a rácsba, és ne mozduljanak el.
Az ágyazat alatti talaj teherbírásának ismeretében – tervezési görbék segítségével - meg lehet határozni a szükséges ágyazatvastagságot, mely hosszú távon biztosítja az elvárt teherbírást az ágyazat tetején. Az út- és vasútépítések során a munkahelyek megközelítése, és a vonalon való eljárás minden időjárási körülmény közötti biztosítása a cél. Erre ugyancsak az ágyazaterősítés ad biztosítékot. A töltésalapozások aránylag jobb altalajon ágyazaterősítésként működnek, mert a cél, hogy a gyenge teherbírásról – az általában előírt 40 MPa-os teherbírásra – feljavítsuk a szerkezetet.
Az ágyazaterősítés nem tárgyalható a földmű víztelenítése nélkül. Egyre inkább terjednek az olyan geoműanyagok, melyek alkalmasak vízszintes szivárgó paplanok helyettesítésére, és amelyek folytathatók "függőleges szivárgókban", melyek ugyanabból, vagy hasonló anyagból készülnek. Együttes alkalmazásukkal a bevágási, vagy töltés-földmű víztelenítése jól megoldható. Építés közben és üzem közben is garantálják, hogy a földmű nem fog elázni, ezáltal az építéskor beállított teherbírás maradandó lesz.
Létezik az ágyazaterősítésnek egy speciális esete, amikor a vasúti felépítmény erősítését oldjuk meg. A Tensar cég kifejlesztett egy olyan rácsot, mely a vasúti ágyazatot erősíti, és az erősítéssel megkétszerezi az élettartamát. Célszerű alkalmazni új építésnél, mert kis többletköltséggel hosszabb élettartamot lehet elérni. Magyarországon a sok lassújellel rendelkező pályák időszakos felújításánál látjuk a leginkább az alkalmazhatóság lehetőségét. A lassújelek jelentős energia- és időveszteséggel járnak, ehelyett az ilyen vonalakat célszerű lenne egyenletes sebességgel végigjárhatóvá tenni. Ezzel a georácsos erősítéssel ez megoldható, és a megtérülése néhány hónap alatt realizálható.