Épített szerkezetek

Töltésalapozás

Gradex

A gyenge altalajon épülő töltéstest szétcsúszásának megakadályozása érdekében a töltés alján erősítő betét elhelyezése szükséges, mely a töltésláb mentén összetartja azt.

Gyenge altalajra tervezett töltés építésekor az altalajban levő pórusvizek a terhelés hatására távozni kényszerülnek, létrejön a konszolidáció és az altalaj teherbírása megnő. Ez a pórusvíznyomás azonban a gyors töltésépítés esetén hirtelen nagyon megnő, és a töltés alatt hidraulikus talajtörés keletkezik, a megépített töltés szétcsúszik. A töltés szétcsúszásának megakadályozására az adott helyzetnek megfelelő töltésalapozási módszer kiválasztása a megoldás.

Javasolt töltésalapozási módszerek

Töltésalapozás épített geocellával

Gradex

Az épített geocella élére állított egyirányú, egy méter széles georácsokból kialakított egyenlő szárú derékszögű háromszögek halmaza. Az épített geocella szerkezet egyirányú rácsok élére állításával és összekapcsolásával kerül megépítésre oly módon, hogy az egymással 1 méteres távolságban párhuzamosan futó georácsok közé derékszögű egyenlőszárú háromszögeket formálva újabb rácsot fűzünk.

Az épített geocella 1 méter magas. A kialakított háromszögek kitöltésre kerülnek kis iszap-agyag tartalmú szemcsés anyaggal, melynek olyan a szemeloszlása, hogy nem igényel tömörítést. A kitöltésen túl a cellákat 10 cm-rel túltöltjük. A geocellás töltésalapozás jelentôsen merevebb szerkezetet ad, mint a többrétegû georácsos töltésalapozás, ezáltal mintegy 10%-al kisebb lesz a töltés alatti altalajsüllyedés.

Referenciák: 610-es út Kaposmérô (2002), Nemesszentandrás vasútvonal felújítás (2008), Zalaegerszeg-Ukk vasútvonal (2008), Ukk-Boba vasútvonal (2009)

Töltésalapozás egy- vagy többrétegű georáccsal

Gradex

Az altalaj tulajdonságai, a ránehezedő töltés súlya és a georáccsal való együttdolgozása valamint a georács húzószilárdsága alapján méretezhető szerkezet. Alapesetben két- vagy háromtengelyű georácsot használunk, de nagyobb igénybevételek esetén előfordulhat, hogy célszerű a töltéstengelyre merőlegesen elhelyezett egytengelyű georács alkalmazása. A georácsokat egymástól maximum 40 cm távolságra lehet elhelyezni, mert ennél nagyobb vastagságban már létrejön a beépített szemcsés tört anyag átboltozódása. A megoldás akkor megfelelő, ha nem túl nagyok a süllyedések, mert a többrétegű georácsos alapozás rugalmassága teljes mértékben leköveti a töltésmagassághoz tartozó süllyedéseket. Ez a töltésalapozás nem csökkenti a süllyedéseket.

A Gradex Kft. elsősorban egyrétegű georácsos töltésalapozást épített.

Referenciák: Szlovén vasút (2000), Zalaegerszegi deltavágány (2002), M3 autópálya (2003), M7 autópálya (2004), M3 Görbeháza-Nyíregyháza (2005), M6 Érd-Dunaújváros (2005), M7 Nagykanizsa-Becsehely (2005), M0 északi szektor (2006), Bagod-Zalaegerszeg deltavágány (2006), Bp.-Ferencváros elágazás-Vecsés vasútállomás (2007), Zalaegerszeg-Ukk vasútvonal (2008)

Töltésalapozás talajkeveréssel és injektálással: tömegstabilizáció

Gradex

Töltésalapozás talajkeveréssel és injektálással: A talajkeverést egy kotróra szerelt rotációs keverő-berendezéssel végezzük, mely hét méter mélységig képes az altalajt átkeverni.

A talaj összetétele és állaga szerint jellemzően cementtel, vagy mésszel szükséges injektálni. A cél, hogy a kezelt és kevert talaj állapotát feljavítsuk jó talajminőségre. Adott esetben előállítható cementstabilizáció is, mely a talajnál erősebb és jóval merevebb szerkezetet eredményez. A kezelt talajtömeg süllyedése ebből kifolyólag jól beállítható, és a merevebb szerkezet miatt az abszolút süllyedés is jelentősen kevesebb lehet. A Gradex Kft. a tervezéstől a kivitelezésig vállalja a nagyon puha – esetenként járhatatlan – altalaj hét méter mélységig történő talajkeveréses, injektálásos stabilizálását. Ez egy új technológia Magyarországon, most kerül bevezetésre, ezért csak külföldi referenciák érhetőek el.
További részletek »

Konszolidáció gyorsítása

Mint látható, a töltésalapozások nem értelmezhetők a töltés alatti altalaj süllyedésének kezelése nélkül. A mai felgyorsított építkezések a süllyedésre érzékeny talajok esetén megkívánják a töltés alatti altalaj összenyomódásának felgyorsítását, annak kézben tartását. A süllyedések sebessége jól beállítható függőleges drének alkalmazásával. Ezek a talajba függőlegesen elhelyezett "csövek" lehetővé teszik, hogy a megnövekedett pórusvíznyomás hatására a fölös vizek a dréneken keresztül gyorsan távozzanak, és kialakuljon a végleges nyugalmi nyomás. A talajfizikai adatok ismeretében a Gradex Kft. pontos számítás alapján javaslatot tud adni a konszolidáció gyorsítására, és egyben vállalja annak kivitelezését is.

Referenciák: Szlovén vasút (2000), M3 Füzesabony-Polgár (2003), Zalalövő- Zalacséb-Salomvár vasút (2004), M7 (2004), M35 Görbeháza-Debrecen (2005), M6 Érd Dunaújváros (2005), Bagod-Zalaegerszeg vasút (2006), M0 III. szakasz (2006), M60/M6 (2008), Bagod-Zalaegerszeg deltavágány (2006), Nemesszentandrás átépítés (2008), Ukk-Boba vasút (2009)