Épített szerkezetek

Gradex padka®

Gradex padka ® Gradex padka ®
Gradex

A vasúti padkák az idők folyamán legömbölyödnek, és az erózió hatására járhatatlanná válnak. A vasúti vonalak ellenőrzése azonban szükségessé teszi, hogy a padkán gyalogos bejárással a vonalbejárók megfelelő rendszerességgel végigmenjenek.

A vasútvonalak korszerűsítése során a magasabb sebesség megkívánja, hogy az alépítmény és a felépítmény kialakítását megváltoztassuk: nehezebb sínt, korszerű aljakat, és vastagabb ágyazatot kell alkalmazni, meg kell változtatni a pálya geometriáját, aminek következtében "elvész" a padka, az ívek "lelógnak" a padkáról, ezért a töltés szélesítése elkerülhetetlen.

A töltés szélesítés hagyományos technológiák esetén csak alulról, a töltéslábtól kiindulva, a töltést belépcsőzve végezhető el. Az egyes lépcsőknek olyan szélesnek kell lenniük, hogy azon a töltés hossztengelyével párhuzamosan munkagépekkel és hengerrel lehessen dolgozni. Így akár egy 0,50 m-es koronaszélesítésnél 2,5 m-re kell kiszélesíteni a töltést, amelyet azután vissza kell szedni. Ez a tevékenység rendkívül költséges és időigényes.

Amennyiben a koronaszélesítés oldalanként legfeljebb 2,5 m, akkor a Gradex-padka® valamelyik változatát érdemes alkalmazni.

A Gradex-padka® egy kis támfal, amely akkora, hogy biztosítja a szükséges padkaszélességet. (Gradex-padka a 3 434 sz. használati mintaoltalommal védett eljárás). Amennyiben a koronaszélesítés oldalanként legfeljebb 2,5 m, akkor a Gradex-padka® valamelyik változatát érdemes alkalmazni.

Az építés a vasúti vágányról végezhető, vágányzári időkben, vagy akár forgalom alatt is, vonatmentes időben. Az építés jól szervezhető, az időjárási hatások az építés ütemét nem befolyásolják. Ezen túlmenően nem kell a töltéslábnál területet igénybe venni, kisajátítani, nem keletkezik zöldkár.

Az eljárás közutaknál szükséges szélesítéseknél ugyanígy alkalmazható, és már 1 méter magas töltés esetén is kedvezőbb áron építhető, mint a hagyományos töltésszélesítés.

Ha az ívkorrekció következtében a töltést több méterrel szélesíteni kell, a kisajátítás elkerülése érdekében célszerű alternatívaként geoműanyaggal erősített talajtámfalat építeni.

Az eljárás közutaknál szükséges szélesítéseknél ugyanígy alkalmazható, és már 1 méter magas töltés esetén is kedvezőbb áron építhető, mint a hagyományos töltésszélesítés.

Referenciák: GYSEV vonalon 14 km Gradex padka épült 2010-ben.