Épített szerkezetek

Aszfalterősítés

Aszfalterősítés Aszfalterősítés
Gradex

A Gradex Kft. több mint 10 éve kezdett el foglalkozni az aszfaltburkolatokon jelentkező reflexiós repedések idő előtti megjelenésének kizárásával. Magyarországon a pályaszerkezetek alaprétege jellemzően a cementstabilizáció, melyet az előírások értelmében igen erősre készítenek. A cementstabilizáció dilatációjáról gondoskodni kell. A legbiztosabb eljárás erre a "kraftolás", melyet 2-3 méterenként végeznek, ezzel mozgást biztosítva a hidraulikus rétegnek. Ahol egyéb intézkedés nem történt, ott egy-két éven belül ezek a kereszthézagok felkúsztak a kopórétegig, ami a pályaszerkezet gyors tönkremenetelét eredményezte. Jó példa erre a Kecskemét elkerülő az M5-ös autópályán.

AszfalterősítésA megoldás egy olyan "csúsztatóréteg" építése a cementstabilizáció és az aszfalt alapréteg között, mely nem engedi ezeknek a repedéseknek a kopórétegig való felkúszását, illetve időben jelentősen kitolja azt.

Az elmúlt 10 évben több mint 12 millió négyzetméteren építettük be az autópályákba, közutakba ezt a réteget, és a legrégebbi beépítések is rendkívül jól működnek.

Ilyen anyagokat eleinte külföldről hoztunk be, majd 2001-ben ezeket a tapasztalatokat felhasználva elkezdtük gyártani. Az anyag egy kompozit, mely geotextíliából és arra két irányban rávarrt üvegszál pászmákból áll. A lerakás során bitumennel telítődő geotextília feszültségmentesít, az üvegszálak pedig az alsó aszfalt alapréteg alsó szélső részét erősítik. Ezzel egy olyan megoldást ajánlunk, mely egyrészt nem engedi át a repedéseket, másrészt lényegesen növeli az aszfaltréteg élettartamát.

Az elmúlt 10 évben több mint 12 millió négyzetméteren építettük be az autópályákba, közutakba ezt a réteget, és a legrégebbi beépítések is rendkívül jól működnek.